Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Membimbing Pertumbuhan Kepribadian Peserta Didik

Hendro Hariyanto Siburian, Barcelina Siubelan, Marti Nuban

Abstract


Researchers found that 65% of Christian students at Inpres Batnun Elementary School had poor personalities. On average, these students carry out behavior and actions that do not reflect the personality of a disciple of Christ. This is because Christian religious education at SD Inpres Batnun does not have a visible role in guiding students. In this research, the author used a qualitative descriptive method. Researchers also conducted interviews with research subjects to obtain valid data. This research aims to look at the role of Christian religious education in guiding the personality growth of students at SD Inpres Batnun. The results of the research show that Christian religious educators at SD Inpres Batnun do not play a good role in guiding students' personality growth. and the researchers developed strategies that could be carried out by Christian religious educators at SD Inpres Batnun in guiding the personality growth of students.


Keywords


Kepribadian Anak; Pendidikan Agama Kristen; Peranan Pendidikan Agama Kristen

References


Anderson Ndolu, Maya Malau, Novida Dwici Yuanri Manik, Iswahyudi. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Karakter Siswa Menurut H.A.R. Tilaar.” Indonesia Journal of Religious 5, no. 1 (2022): 51–62.

Ariawan, Sandy. Kreativitas Mengajar Dan Implementasi Dengan Tingkat Keberhasilan Pendidikan Agama Kristen. Jawa Timur: CV Mitra Ilmu, 2020.

Bahasa, Badan Pengembangan dan Pembinaan. Kepribadian, 1988.

Buulolo, Sister, Nelci Kual, Rolan Marthin Sina, and Hendro Hariyanto Siburian. “Pembelajaran Daring: Tantangan Pembentukan Karakter Dan Spiritual Peserta Didik.” PEADA’ : Jurnal Pendidikan Kristen 1, no. 2 (2020): 129–143.

Chairilsyah, Daviq. “Pembentukan Kepribadian Positif Anak Sejak Usia Dini.” PG PAUD FKIP UNRI 01 (2012): 1–2.

Dister, Nico Syukur. Filsafat Agama Kristen. Yogyakarta: Kanisius, 1985.

Dwiati Yulianingsi, Stefanus M.M. Lumban Gaol. “Keterampilan Guru PAK Untuk Meningkatkan Minat Belajar Dalam Proses Pembelajaran.” Jurnal Fidei 2 (2019): 108.

Dwiati Yulianingsih, Hendro Hariyanto Siburian. “Problematika Lembaga Pendidikan Kristen: Upaya Meningkatkan Motivasi Kerja Guru KB.” Fidei: Jurnal Teologi Sistemati dan Praktika 6, no. 2 (2023): 171–190.

Ermalinda, Paizaluddin dan. Penelitian Tindakan Kelas Classroom Action Research. Bandung: Alfabeta, 2016.

Gulo, W. Penampakan Identitas Dan Criri Khas Dalam Penyelenggaraan Sekolah Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2006.

Gunarsa, Singgih D. Dasar Dan Teori Perkembangan Anak, 1982.

———. Dasar Dan Teori Perkembangan Anak. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2008.

Hamid Darmadi, Sulha, Ahmad Jamalong. Pengantar Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2018.

Intarti, Esther Rela. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Motivator.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen: Regula Fidei (2016).

Kusrahmadi, Sigit Dwi. Sumbangan Pendidikan Kristen Dalam Mewujudlan Watak Bangsa, 2007.

Lindzy, C. S Hall dan G. Teori-Teori Psikodinamik (Klinis). Yogyakarta: Kanisius, 1993.

Measy Zinsky Imanuela Pang, Sally Ingrid Kailola, Roy Imbing. “Peran PAK Dalam Pencegahan Radikalisme Untuk Mendukung Penguatan Komunitas Yang Berkarakter.” Fidei: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika 5, no. 1 (2022): 22–39.

Nainggolan, John M. PAK Dalam Masyarakat Jemuk. Bandung: Bina Media Informasi, 2009.

Ordianti Lahagu. Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Membangun Karakter Remaja Sekolah Menengah Pertama. OSF Preprints, 2021.

Purwanto, M. Ngalim. Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006.

Rachmawati, Imami Nur. “Pengumpulan Data Penelitian Kualitatif Wawancara.” Keperawatan Indonesia 11 no.1 (2007): 35.

Sahertian, Marthen. “Pendidikan Agama Kristen Dalam Sudut Pandang Jhon Dewey.” Teruna Bakti 1 no. 2 (2019): 7.

Samho, B. Pendidikan Karakter Dan Kultur Globalisasi: Inspirasi Dari Ki Hadjar Dewantara, 2014.

Samosir, Rotua. “Guru Pendidikan Agama Kristen Yang Profesional.” Pionir LPPM Universias Asahan 5 no.03 (2019): 66.

Siburian, Hendro Hariyanto. “Pentingnya Model Kepemimpinan Dalam Pendidikan Kristen Masa Kini.” In Sam Soukotta Sang Pemimpin Karakter Kristen, 198–229. Tawangmangu, 2020.

Siswanta, Jaka. “Pengembangan Karakter Kepribadian Anak Usia Dini.” Penelitian Sosial Keagamaan 11. no.1 (2017): 98.

Sukaimi, Syafiah. “Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Kepribadian Anak.” Marwah 12 no.1 (2013): 87.

Waruwu, Elfin Warnius. “Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Kemandirian Peserta Didik Di Era Kurikulum Merdeka.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat 1, no. 2 (2023): 98–112.

Yuliana Margareta Tokuan, Wanto Rivaie, Imran. Peran Guru Dalam Pembentukan Kepribadian Siswa. Pontianak, 2015.




DOI: https://doi.org/10.59947/redominate.v5i2.8

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Redominate telah terindeks pada:

 

View Redominate Stats

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Copyright © REDOMINATE: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristiani. All Rights Reserved.